http://oppimateriaalit.jamk.fi/taideteollisuus/art-nouveau-ja-jugend/
1890 – 1914
Eurooppa ja Yhdysvallat
Siirtymistä
uudelle, modernille vuosisadalle 1800- ja 1900-lukujen vaihteessa haluttiin
korostaa uuden muotokielen luomisella. Jugendia onkin pidetty modernin tyylin
alkuna ja uranuurtajana.
Jugendin
ajatuksena oli taiteen ja esteettisyyden ulottaminen kaikkialle. Keskeinen
käsite oli kokonaistaideteos eli esimerkiksi rakennus suunniteltiin kaikkia
yksityiskohtia (sisustusta, puutarhaa jne.) myöten – sama tyyli kertautui
kaikissa rakennuksen elementeissä.
Jugend
arvosti korkeaa käsityötaitoa kuten Arts & Crafts -liikekin. Tavoitteena
oli vapautuminen jäljittelystä ja massatuotannosta, joka oli saanut jalansijaa
esimerkiksi huonekalutuotannossa teollistumisen ja tehdastuotannon myötä.
Jugendin
muotokielen keskeisenä ajatuksena oli niin sanottu orgaaninen estetiikka eli
luonnon kielen ja muotojen siirtäminen rakenteisiin ja esineisiin. Tästä hyviä
esimerkkejä löytyy muun muassa portaikkojen muotoilusta sekä lasimaalauksista.
Muotokielen
taustalla on Eurooppaan tuodut japanilaiset puupiirrokset, rokokoon
epäsymmetriset muodot, arts & crafts -liike sekä symbolismi. Myös
keskiaikaa, etenkin keskiaikaista arkkitehtuuria ihailtiin ja sovellettiin.
Jugendin
muotokieli oli rytmikkäästi aaltoilevaa ja epäsymmetristä. Nousevat ja
liikkeessä olevat linjat olivat suosittuja, kulmien ja taitekohtien muotoilu
tehtiin pehmeästi kaartuvaksi.
Tunnettuja
jugend-ajan suunnittelijoita on muun muassa Hector Guimard, Alfred William
Finch, Antoni Gaudi ja. Alfons Mucha. Suomessa tyyliä edustivat Eliel Saarinen,
Selim A. Lindqvist, Lars Snock, Onni Tarjanne ja Usko Nyström.
Tunnetuin Suomessa oleva jugendtyylinen rakennus on Nyströmin suunnittelema Imatran
Valtionhotelli.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti